راهبرد بازار؛ پنج قطار ترانزیتی از مبدأ روسیه در حال سیر از مسیر ایران است

راهبرد بازار؛ پنج قطار ترانزیتی از مبدأ روسیه در حال سیر از مسیر ایران است

زمان انتشار : 1401/07/10 - 13:51

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا از شرکت راه آهن، «سید میعاد صالحی»، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تشریح دستاوردهای راه‌آهن در حوزه ترانزیتT اظهار کرد: دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حمل و نقل فعال که در پیش گرفته، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حمل و نقل ریلی قرار داده است.

وی عنوان کرد: تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها، کشور روسیه است.

صالحی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدأ روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران به مقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس سیر کرده بود.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: اکنون واگن‌هایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فله‌بر هستند و محموله آن کود شیمیایی است.

وی افزود: بامداد جمعه اولین قطار وارد ایران شد که ۳۷ واگن فله‌بر بوده و اکنون در مسیر بندرعباس در حال سیر است، در این مسیر از سرخس تا بندرعباس، حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر را طی خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: قطار دوم نیز با ۴۰ واگن وارد کشورمان شده که محموله آن نیز کود شیمیایی است و در همین مسیر به سیر خود ادامه خواهد داد.

رئیس هیات مدیره راه آهن تاکید کرد: حدود ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان به عنوان هاب ترانزیتی و یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده که می‌توانیم از آن استفاده کنی

صالحی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محموله‌ها بود؛ اما این قطار فله‌بر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبادی که بار ارسال می‌شود، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است که به شکل محدودتری باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدأ و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هم اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم، از کشور مبدأ حرکت کرده و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت می‌کند.

وی تاکید کرد: این محموله که هم اکنون در حال سیر است، ادامه‌دار است و امیدواریم که تناژ آن بیشتر از آن چیزی که هم اکنون است بشود.

صالحی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم جهت گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یک سال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.

مدیرعامل راه‌آهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آن‌ها دارند، مسیر شمال – جنوب می‌تواند تماماً به‌صورت ریلی از مسیر ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده تا بار از مبدأ چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی – غربی ایران، به اروپا برود.

وی با بیان اینکه، اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است، افزود: هم اکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملاً فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف شدن قسمت‌هایی از نواقص آن هستیم.

صالحی تاکید کرد: هم اکنون مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملاً فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم می‌تواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ سقف ناپایدار شهری مازندران نیازمند نگاهی همگرا و عزم مردم

ساری – ایرنا – طبق گزارش های رسمی در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر ...