رویکرد بهرهبرداری از کریدور شمال-جنوب باید تغییر کند
معاون حمل و نقل سازمان راهداری با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در کریدور شمال – جنوب گفت: بهواسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر میرسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.
به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایسنا حمیدرضا شهرکی ثانوی در خصوص کریدور حملونقل بینالمللی شمال – جنوب گفت: این کریدور ۲۳ سال پیش به ابتکار کشورهای ایران، هند و روسیه و با هدف کاهش زمان ترانزیت، افزایش امنیت سفر و حفظ محیط زیست، کاهش هزینههای حملونقل، یکسانسازی و تنظیم اسناد متحدالشکل و رقابتپذیری با کریدور مسیر کانال سوئز راهاندازی شد.
وی تأکید کرد: اگرچه مطالعات و گزارشات بسیاری برای ارزیابی اقتصادی کریدور، پیشبینی حجم جابهجایی کالا و مسافر، بازاریابی و جذب سرمایهگذاری و تعیین نحوه همکاری با سازمانهای بینالمللی صورت گرفته، اما بهواسطه اجبار در تغییر شیوههای حمل و عبور از مرزها و بنادر مختلف، به نظر میرسد در دستیابی به اهداف اولیه چندان موفق نبوده است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به همکاری برخی کشورهای منطقه در ایجاد کریدورهای جدید برای دسترسی به اروپا و آسیای مرکزی و کاهش تقاضا در مسیر عبور از قلمرو ایران، اظهار کرد: به نظر میرسد تحقق اهداف ترسیمشده در کریدور شمال- جنوب باید با انجام اقدامات مؤثر با رویکرد افزایش رقابتپذیری و قدرت لجستیکی، یکپارچگی، بهبود مستمر فراآیندها، استانداردسازی، کاهش انجام تشریفات در مبادی ورودی و خروجی کشور و استقرار نگاه استراتژی در مرزها با توجه به این که مرز صرفا محل عبور است، ارتقای وضعیت زیرساختی و نیز تلاشها و رایزنیهای مستمر و به موقع در حوزه دیپلماسی تسریع یابد.
ظرفیتهای اقتصادی و لجستیکی منطقه ساحلی مکران
به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شهرکی منطقه ساحلی مکران را دارای ظرفیتهای زیادی در ابعاد راهبردی، اقتصادی و لجستیکی بهویژه در حوزه توسعه دریامحور از قبیل حملونقل، انرژی، گردشگری و منابع غذایی دریایی خواند و تاکید کرد: این منطقه از اولویتهای جدی توسعه فضایی کشور محسوب میشود.
وی عنوان کرد: نظر به محدوده عملیاتی توسعه سواحل مکران در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جایگاه این استانها در کریدور بینالمللی شمال – جنوب، موافقتنامه چهارجانبه عشقآباد بین کشورهای ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان، موافقتنامه سهجانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان و سند توسعه محور شرق کشور، توسعه حوزه مکران قطعا سهم موثری در رونق اقتصاد داخلی و بینالمللی خواهد داشت که با همین هدف سند توسعه منطقه مکران تصویب و ابلاغ شده است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: برای دستیابی به اهداف تدوینی در این سند باید تمامی دستگاهها و نهادهای مربوطه و ذینفع، برنامههای اجرایی خود را با رویکرد تحققپذیری و مشارکت بالای کنشگران طراحی و اجرا کنند تا شاهد سرمایهگذاری کارآمد و اثر بخش داخلی و خارجی و به فعلیت رسیدن تمامی توانمندیهای بالقوه در حوزه سواحل مکران باشیم.
شهرکی بیان کرد: با توجه به ابعاد اهمیت این منطقه، افزایش ظرفیتهای لجستیکی بنادر سواحل مکران از طریق جذب سرمایهگذاران، سیاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای ایجاد شبکه بینالمللی رقابتی، ایمن و نوآورانه با هدف تسهیل در عملکرد زنجیرههای تأمین بازارهای منطقهای با محوریت معرفی حملونقل جادهای بهعنوان شیوه حمل کارآمد کالا است.
وی ادامه داد: در این راستا توجه به ایجاد مراکز لجستیکی تخصصی، بهسازی و ارتقای ایمنی در محورهای جادهای منتهی به سواحل مکران و اتصال آنها به سایر مراکز تولید و جذب سفرهای باری و مسافری در داخل کشور و مبادی ورودی و خروجی بینالمللی به منظور افزایش تقاضای جابجایی بار و مسافر، نوسازی ناوگان جادهای، افزایش ارائه خدمات بین راهی با جذب سرمایهگذاران برای احداث و توسعه تیرپارکها در کریدورهای منتهی به نوار ساحلی و منطقه مکران، جزء اولویتهای کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بوده است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: در کنار اقدامات اشاره شده سازمان با تکیه بر ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و استفاده موثر از ظرفیتها و زیرساختهای فناوری اطلاعات برای تسهیل، تسریع و شفافسازی فرآیندهای اجرایی در حوزه حمل و نقل، تدوین و اجرای یک برنامه اجرایی یکپارچه و تبادل اطلاعات با دستگاههای مربوطه و بهرهمندی از سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS در کل شبکه ترانزیتی کشور به ویژه حوزههای اثرگذار و اولویت دار، تلاش کرده نقش موثری داشته باشد.
انتهای پیام