نقش صنعت نوشت‌افزار در ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ از شخصیت‌سازی تا هویت‌افزایی ملی

در راستای سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت تولیدات ملی و مقابله با نمادهای وارداتی که به تدریج فضای فکری دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، معاون صنایع عمومی وزارت صمت از گام‌های مؤثر برای بومی‌سازی محتوای نوشت‌افزار خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری راهبرد بازار  محمدمهدی برادران با اشاره به پیوند مستقیم میان تولید نوشت‌افزار و هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان اظهار داشت: «یکی از اولویت‌های جدی ما در صنعت نوشت‌افزار، تولید محصولاتی با محتوای اصیل، بومی و مبتنی بر الگوهای ایرانی-اسلامی است که از نظر فرهنگی نیز تأثیرگذار باشند.»

وی با تأکید بر اینکه محتواسازی نباید منحصر به طراحی نوشت‌افزار بماند، تصریح کرد: «موفقیت در این حوزه نیازمند هم‌افزایی میان صنایع فرهنگی همچون انیمیشن و سینماست تا شخصیت‌های خلق‌شده در فضای تصویری، زمینه‌ساز ساخت نوشت‌افزارهای جذاب و هویت‌دار برای دانش‌آموزان شوند.»

معاون وزیر صمت ضمن اشاره به آسیب‌های ترویج نمادهای بیگانه حتی در رسانه ملی افزود: «یکی از علل عقب‌ماندگی تولیدات ملی، استفاده از شخصیت‌های غیربومی در دفاتر مشق، مداد و نوشت‌افزار بوده که موجب سوق دادن سلیقه دانش‌آموزان به سمت محصولات وارداتی و غیرفرهنگی شده است.»

در ادامه این راهبرد، طی دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی میان تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شده که به‌موجب آن شخصیت‌هایی چون پسر دلفینی و بچه زرنگ وارد فضای محصولات آموزشی شده‌اند.

نماد امسال، دختر کاپشن صورتی با نام “ریحانه” است؛ شهیدی نوجوان که در جریان حادثه تروریستی در کنار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی به آسمان پر کشید. برادران در این باره گفت: «این نماد به عنوان الگوی مقاومت و معصومیت، با استقبال ویژه تولیدکنندگان داخلی مواجه شده و امسال در انواع دفاتر، مداد رنگی، میز تحریر و سایر اقلام فرهنگی به بازار آمده است.»

به گفته وی، استقبال دختران دبستانی از این محصولات، نویدبخش تقویت جریان فرهنگی نوینی در مدارس است؛ جریانی که با تکیه بر الگوهای ملی، اسلامی و انقلابی، پاسخی محتوایی و خلاقانه به هژمونی فرهنگی بیگانه ارائه می‌دهد.

خبرنگار فاطمه محققی

دکمه بازگشت به بالا