راهبرد بازار؛ تکرار حوادث مرگبار موتورسیکلت در قم؛ اینبار خانواده ۵ نفره فعال حوزوی

راهبرد بازار؛ تکرار حوادث مرگبار موتورسیکلت در قم؛ اینبار خانواده ۵ نفره فعال حوزوی

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۱۴:۴۷

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا، اوقات انسان زمانی از شنیدن خبر این حادثه تلخ تر می شود که متوجه می شویم که وی احتمالا به دلیل شرایط مالی سخت خود مجبور بوده به همراه همسر و ۳ فرزندش با موتورسیکلت در شهر جابه جا شود و این گونه به ناچار تسلیم شرایط سخت اقتصادی به استقبال مرگ برود.

به گفته برخی از همکاران و دوستان مرحوم فرج نژاد، آنها بارها از وی درخواست کرده بودند که خودرویی بخرد چون رفت و آمد به همراه ۵ نفر در موتورسیکلت بشدت خطرساز است و او نیز چند سال بود که قصد کرده بود یک ماشین بخرد ولی توان مالی اش را نداشت و به ناچار با همان موتور رفت و آمد می‌کرد و در نهایت هم با همان موتورسیکلت و همراه همسر و فرزندانش در تصادف با یک دستگاه ۲۰۶ جان باخت.

به شهادت نزدیکان مرحوم فرج نژاد، او زندگی بسیار ساده ای داشت و وضع مالی اش هم خوب نبود. هر چه هم پول به دستش می رسید صرف چاپ کتابهایش و کارهای فرهنگی اش در مسیر ترویج اندیشه انقلاب اسلامی می‌کرد.

محمدحسین فرج نژاد عضو هیات مدیره انجمن مطالعات سواد رسانه فضای مجازی حوزه علمیه قم و از مدرسان سواد رسانه و صهیونیسم پژوهی بود. از آثار این پژوهشگر فعال سواد رسانه ای می توان به اسطوره‌های صهیونیستی در سینما، تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما و دین در سینمای شرق و غرب؛ مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم) اشاره کرد.

پیکر این مرحوم به همراه همسر و ۳ فرزندش شب گذشته پس از تشییع در حرم بانوی کرامت(س) و اقامه نماز توسط تولیت حرم مطهر به زادگاهش در ابرکوه یزد رای خاکسپاری منتقل شد.

اما به باور کارشناسان، خیابان و حتی پیاده راه های قم با عبور پر سر و صدا و پرتعداد موتورسیکلت پیوند نامبارکی دارد و این وسیله نقلیه ناایمن به بخشی از زندگی شهروندان به ویژه اقشارکم درآمد تبدیل شده و صدالبته که آنها نیز با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی کرایه وسایل نقلیه چاره ای جز جابه جایی با موتورسیکلت ندارند و قاطبه شهروندانی که مورتو سوار می شوند به خاطر نگرانی از سلامت خود و اطرافیانشان هیچ تمایل قلبی برای استفاده از آن ندارند.

سهولت جابجایی بخصوص در نقاط مرکزی شهر قم، مشکل پارکینگ، خطوط ویژه و همچنین پایین بودن هزینه های نگهداری و تعمیر آن نسبت به خودرو، باعث شده بخش بزرگی از مردم این استان بخصوص فعالان صنفی ترجیح دهند با وجود برخورداری از خودرو، اغلب از موتورسیکلت برای رتق و فتق امور روزانه و کاری خود استفاده کنند.

با این حال حمل و نقل و جابه جایی اعضای خانواده با موتورسیکلت یک واقعیت اجتماعی عینی هرچند تلخ و دلهره آمیز در شهر است.استفاده پرتعداد از موتورسیکلت در قم همچنین ارتباط معناداری با وضعیت اقتصادی خانوارها دارد به نحوی که بصورت میدانی هرچه به محلات کم برخودارتر نزدیک می شویم بر تعداد موتورسیکلت ها افزوده می شود.

آمار و گزارش های مرکز فوریت های پزشکی قم نشان می دهد بروز حوادثی از این دست در قم مسبوق به سابقه بوده و مشاهده خانواده هایی که چندنفره با موتورسیکلت در شهر به ناچار جابه جا می شوند جای تعجب ندارد.

به باور ناظران، در اشتباه بودن فرهنگ رانندگی وسایل نقلیه در قم به ویژه موتورسیکلت و بصورت ویژه تر در بین نوجوانان شکلی نیست و باید برای بهبود این شرایط نامطلوب همچنان فرهنگ سازی برای تردد ایمن و استفاده از کلاه ایمنی مورد توجه همگان باشد ولی در این بین باید اعتراف کرد که اغلب خانواده هایی که از موتورسیکلت استفاده می کنند راه ارزان قیمت دیگری برایشان برای جابه جایی در شهر در وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه باقی نمانده است.

به گفته مسوولان، بیش از ۵۵ درصد حوادث رانندگی در قم مربوط به موتورسواران است که به خودی خود نشانگر جایگاه و تاثیر ضعف فرهنگ موتورسواری و ترافیکی در این استان است.

چندی پیش یکی از مسوولان شورای ترافیک قم با اشاره به حجم بالای موتور سیکلت در قم گفته بود که ۳۵۰ هزار موتورسیکلت شماره گذاری در قم تردد می کنند که  احتمالا باید به این آمار چند ده هزار موتور فاقد پلاک ملی را نیز اضافه کرد.

با وجود تردد این حجم از موتورسیکلت در قم دوشنبه هفته جاری، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم اذعان کرد که فقط نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ جای پارک در هسته مرکزی شهر وجود دارد.

تصادفات، اورژانس قم را به زانو درآورده

در همین خصوص سخنگوی مرکز فویت های پزشکی قم تصادفات موتورسیکلت ها و فرهنگ اشتباه موتورسواری را یک معضل آزاردهنده دانست و گفت: باید اعتراف کنیم که تاکنون اقدامات و فرهنگ سازی های جمعی نیروی انتظامی، علوم پزشکی،اورژانس، شهرداری و رسانه های مکتوب، شنیداری و دیداری در این خصوص بی اثر بوده و شاهد بهبود فرهنگ رانندگی در قم نبوده ایم.

مهدی فراهانی افزود: مرکز فوریت های پزشکی قم در حوزه اورژانس و خدمات کم آورده و تعداد تصادفات شهری جاده ای، و معابر فرعی بویژه موتور سیکلت سوارها اورژانس قم را زانو در آورده و حجم بالای سوانح سبب شده تا فرصت رسیدگی به موقع به درخواست های امدادی شهروندان از بین برود.

به گفته وی، شهروندان به حق گاهی از دیر رسیدن آمبولانس در درخواست های امدادی مردم گله منه می شوند اما حجم بالای تصادفات مرکز فوریت های پزشکی قم را در این اینکه در بین نیازمندان کرونایی، تصادفات، بیماران قلبی، برق گرفتگی، غرق شدگی، مادران باردار، حوادث شغلی وغیره کدام باید در اولویت باشد سردرگم کرده است.

فراهانی با بیان اینکه آرزوی ما این است که روزی برسد مردم بیشتر مراقب خود و اطرافیانشان باشند، گفت: هم اکنون در بیمارستان های قم به خاطر وضعیت قرمز کرونایی تخت خالی وجود ندارد و کادر درمان خسته تر از همیشه.

وی ابراز کرد: مرکز فوریت های پزشکی تمام تلاش خود را بر امداد به موقع معطوف کرده اما در این بین سوانح رانندگی به ویژه تصادفات موتورسیکلت داستان غم انگیزی برای خود دارد.

محمد حسین فرج نژاد، عضو هیات مدیره انجمن مطالعات سواد رسانه فضای مجازی حوزه علمیه قم و از مدرسان سواد رسانه و صهیونیسم پژوهی سه‌شنبه شب هفته جاری در اثر سانحه برخورد موتورسیکلت با پژو ۲۰۶ در بلوار الغدیر قم به‌همراه فرزندان و همسرش جان باخت. مرحوم فرج نژاد مدرس بحث‌های نقد فیلم و همسر او نیز از فعالان عرصه فرهنگی بود./

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

هفده + 16 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ گام‌های پایانی برای تصویب طرح تفصیلی ساری در شورای عالی شهرسازی

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا، طرح تفصیلی شهر ساری که ...