راهبرد بازار؛ معرفی ۷ ایده صنایع غذایی در دوشنبه‌های استارتاپی

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، بیست و هشتمین دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی امروز – دوشنبه – با معرفی ایده های استارتاپی  ویزینت کش اند کری، فناوری به کارگیری ازون، ماهی جزیره، ارایه لاکتیک اسید از ضایعات کشاورزی، تولید محصول نگهدارنده محصولات کشاورزی، هندیپاک؛ بسته بندی محلی در کسب وکار خانگی، استارتاپ بهین غذای روژان، تولید محصول نگهدارنده محصولات کشاورزی برای جذب سرمایه گذار برپا شد.

ویزینت کش اند کری ؛ مارکت پلیس عمده فروشی فیزیکی و آنلاین

استارتاپ ویزینت کش اند کری یکی از هفت استارتاپی است که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کند.

صمد اقسامی بنیانگذار این استارتاپ در خصوص نحوه فعالیت این مجموعه گفت: در حال حاضر در دنیا پلت فرم های بزرگی تحت عنوان کش اند کری وجود دارد و در حال فعالیت هستند. در این استارتاپ سعی شده برندهای مختلف را در قالب بنکداری زیر یک سقف جمع کنیم تا مشکلات بنکداران محصولات غذایی از قبیل نداشتن سکوی بارگیر، سکوی تخلیه، قرار گرفتن در طرح ترافیک از بین برود.

وی بیان کرد:  دراین استارتاپ تولید کنندگان محصولات غذایی، رستوران ها، مغازه های فست فود و هر کسی بخواهد عمده خرید کند بدون واسطه محصول خود را دریافت می کند و مشتریان بدون دغدغه می توانند در بین غرفه ها  محصولات مورد نیاز خود را به قیمت درب کارخانه تهیه کنند.

اقسامی ادامه داد: قیمت مناسب، سبد متنوع و بهینه کالا، تحویل درب منزل، عدم مراجعه ویزیتوری به سوپرمارکت، سفارش گذاری بدون محدودیت زمان و مکان، حذف هزینه های توزیع، سود بیشتر و فروش مستقیم و عمده محصولات از ارزش های پیشنهادی این استارتاپ به سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی است .

وی یادآور شد: برای توسعه کار و اجاره انبار، تهیه صندوق های فروشگاهی و قفسه به ۱۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز است. .

فناوری و دانش به کارگیری ازون

بشیر فتوحی مدیر فنی یکی از شرکت‌های استارتاپی تولید “فناوری و دانش به کارگیری ازون” را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی بخش محصولات غذایی آلودگی آن است و بر اساس آمارهای منتشر شده در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه هستند و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل آشامیدنی‌های آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

وی تلف شدن محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌های صنایع غذایی دانست و اظهار داشت: مشکلات کشور در این زمینه بسیار است که دلیل آن رعایت نکردن الزامات حین حمل و نقل محصولات کشاورزی و نداشتن فرهنگ استفاده از مواد غذایی است.

فتوحی ادامه داد: در این زمینه راهکاری ارائه و دستگاهی طراحی و تولید شده است که با استفاده از گاز ازون زمان نگهداری محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: گاز ازون یک ماده آنتی باکتریال است که در برخی موارد ۳۰۰ برابر بیشتر از کلر قدرت گندزدایی دارد.

این محقق با تاکید بر اینکه این روش قادر به از بین بردن تمام باکتری‌ها، میکروازگاییزم‌ها، قارچ‌ها و اسپور آنها است، ادامه داد: مکانیزم عملکردی این دستگاه به این صورت است که دستگاه هوای ورودی را دریافت و طی فرآینید در انتها گاز ازون را به داخل محوطه که می‌تواند شامل سردخانه‌ها باشد، منتقل می‌کند.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این روش می‌تواند تا چند ماه ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد.

فتوحی صنایع شیلات، غذایی، لبنی، فرآورده‌های گوشتی، آب بطری شده و سردخانه‌ها را از مشتریان این دستگاه نام برد و گفت: کاهش مصرف سموم، خرابی محصولات و حفظ ارگانیک بودن محصول از مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: این شرکت برای تولید این دستگاه که دارای سطح فناوری ۹ است نیاز به یک میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد.

ماهی جزیره؛ پلتفرم فروش آنلاین ماهی

معید ربیعی هم بنیانگذار این استارتاپ در خصوص این طرح استارتاپی گفت: این استارتاپ بعد از شناسایی نیازها و امکان سنجی جزیره کیش در بهمن ماه سال ۹۹ کار خود را شروع کرد. این استارتاپ فروشگاه آنلاین محصولات دریایی است که به صورت مستقیم و بدون واسطه تامین کننده محصولات دریایی را به مشتریان و متقاضیان وصل می کند.

وی بیان کرد: از ویژگی های این استارتاپ، ضمانت سلامتی کالا، به روز بودن کالا و تحویل فوری محصولات به مشتریان در سراسر کشور است.

قهرمانی ادامه داد: سهولت در رفت و آمد، جلوگیری از پایین آمدن کیفیت ماهی خریداری شده، خرید ماهی تازه و بسته بندی شده، حس نکردن بوی ماهی در فضای فروشگاهی، داشتن برنامه های آموزشی پخت و نگهداری ماهی، تویل اویه جات بومی، بهبود کیفیت سبد غذایی خانوار از ارزش های پیشنهادی این استارتاپ به مشتریان است .

ارایه لاکتیک اسید از ضایعات کشاورزی برای اولین بار در کشور

غزاله اصل قنبرنژاد رییس هیات مدیره استارتاپ رایان پلیمر آرتا  در خصوص فعالیت این استارتاپ افزود: برای نخستین بار در کشور لاکتیک اسید باکیفیت بالا، قیمت پایین و دسترسی آسان مشتریان برای تامین ارایه شده است.

وی بیان اینکه این محصول در حال حاضر موفق به دریافت مجوز ار سازمان غذا و دارو شده است افزود: این استارتاپ مشکلات حجم بالای ضایعات کشاورزی و وارداتی بودن محصول را برای اولین بار در کشور حل کرده است .

قنبرنژاد ادامه داد: اسید لاکتیک یکی از اولین اسیدهای موجود در غذاها است. یک مایع شربت مانند که از تخمیر محصولات مختلف مانند قند و نشاسته و کربوهیدرات ها  تولید می شود. اسید لاکتیک در صنایع غذایی به عنوان تنظیم کننده پ هاش در صنایع غذایی، ماده نگهدارنده و طعم دهنده در صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی و لبنی مورد استفاده قرار می گیرد .

وی گفت: بازار جهانی این محصول ۳.۷ میلیارد دلار و بازار ایران ۳ میلیون دلار است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۸ میزان مصرف لاکتیک اسید به عدد سالانه ۵.۸ میلیارد دلار برسد.

قنبرنژاد با بیان اینکه این محصول در ایران تولید نمی شود و رقبای ما تولید کنند گان خارج از کشور هستند افزود:با توجه به حجم واردات این محصول به کشور می توان شاهد خلاء آن بود.

تولید محصول نگهدارنده محصولات کشاورزی

منوچهر بهزادی بنیانگذار استارتاپ اکسیر پویش دیبا در خصوص این محصول استارتاپی اظهار داشت: در این استارتاپ  پوشش های خوراکی برای افزایش عمر محصولات کشاورزی پس از برداشت تولید می شود.

وی بیان کرد: محصولی به بازار عرضه کردیم که ۳۰ تا ۷۰ درصد تلفات بخش کشاورزی را کاهش می دهد. ارزش این محصول وقتی مشخص می شود که سرمایه عظیمی در بخش کشاورزی در تلفات از بین می رود و تا کنون در این زمینه اقدام نشده است، محصول حاضر می تواند این خلاء را از بین ببرد.

بهزادی ادامه داد: کاهش چشمگیر زیان های مالی ناشی از بروز خسارت به محصولات کشاورزی، صرفه جویی در هدر رفت انرژی و میلیون ها متر مکعب آب ، کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه ای ناشی از دفن محصولات ضایعاتی به عنوان زباله از ارزش های پیشنهادی به مشتریان است.

وی گفت: تولید جهانی محصولات کشاورزی ۲۷۰۰ میلیون تن و میزان متوسط ضایعات سالانه ۸۰۰ میلیون تن است. در ایران نیز تولید محصولات کشاورزی حدود ۱۳۰ میلیون تن و میزان متوسط ضایعات کشاورزی ۴۰ میلیون تن است. ارزش ریالی محصولات اتلاف شده کشور ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است .

هندیپاک؛ بسته بندی محلی در کسب وکار خانگی

علی رشیدی بنیانگذار این استارتاپ افزود: این طرح استارتاپی شامل دستگاه بسته بندی، طراحی گرافیکی و چاپ لفاف بسته بندی برای کسب و کارهای خانگی است.

وی بیان کرد: در این طرح استارتاپی برای نخستین بار دستگاهی ساخته شده است که  بسته بندی برای انواع سس های یک بار مصرف به صورت استوانه ای ارایه می شود. دستگاه مورد نیاز برای آن ساخته شده و در حال حاضر تعدادی نیز تولید شده است.

رشیدی افزود: استفاده از نوآوری ضمن حفظ کیفیت و ماندگاری محصول با تغییر شکل و فرم بسته بندی، جذابت بیشتری به آن می دهد.

وی گفت: شعار ما بسته بندی محلی فروش جهانی است. این طرح، به عنوان طرح برگزیده رویداد ملی شناسایی و سرمایه گذاری تجاری ایده های نوآورانه حوزه اقتصاد روستایی معرفی شده است.

رشیدی گفت: برای توسعه این کار یک میلیارد تومان سرمایه لازم است .

استارتاپ بهین غذای روژان

آرش قیطران مدیر یکی از دپارتمان های این استارتاپ گفت: این استارتاپ با هدف غلبه بر قطع ارتباط میان صنعت، دانشگاه و جامعه در حوزه صنایع غذایی راه اندازی شده و در این راستا تمرکز تحقیقات بر بازار و بررسی رفتار مصرف کنندگان و همچنین تهیه فرمولاسیون این حوزه است.

وی ادامه داد: بر این اساس چهار دپارتمان تخصصی در این استارتاپ در حوزه‌های مواد غذایی، فرمولاسیون مواد غذایی، توسعه غذای سالم و توسعه بازار راه اندازی شده است.

قیطران با اشاره به مطالعه انجام شده در باره صنعت غذایی کشور، افزود: برآوردها نشان می‌دهد ۸۲۸۱ واحد صنعت غذایی و آشامیدنی در کشور راه اندازی شده است که ۱۶۵۶ واحد فاقد واحد تحقیق و توسعه هستند که در این زمینه قادریم صنایع را یاری کنیم.

سرمایه گذاری لازم برای توسعه این استارتاپ ۵۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا