راهبرد بازار؛ توجیه مونتاژ به اسم تولید، مانع واردات تجهیزات فناوری

راهبرد بازار؛ توجیه مونتاژ به اسم تولید، مانع واردات تجهیزات فناوری

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۵:۲۵

یک کارشناس تجهیزات فناوری اطلاعات با انتقاد از ممانعت‌های واردات تجهیزات گفت که برخی به بهانه تولید، جلوی واردات را می‌گیرند، ارزان‌ترین قطعات منفصله را برای مونتاژ انتخاب می‌کنند که به‌دلیل کیفیت نازل قطعات، جنس مناسبی تولید نمی‌شود و مشتری محصول را نمی‌خرد.

مسعود شکرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات، برخی مسوولان دولتی متوجه تفاوت واردات تجهیزات فناوری با دیگر واردات نیستند، اظهار کرد: برای هر وارداتی، بعد از ثبت و سفارش می‌توانید به واردات کالا اقدام کنید، اما در حوزه فناوری اطلاعات لازم است کاربران هدف را تعیین کرده و متناسب با آن ثبت سفارش کنید و هزینه کالا باید از کاربر دریافت شود و فرآیند رساندن پول به فروشنده هم زمان زیادی می‌گیرد.

وی ادامه داد: دیگر اینکه به ‌دلیل تحریم‌ها، نباید مکاتبه‌ای از طرف ایران صورت بگیرد و بعد که جنس خریداری می‌شود، باید بتوانید مباحث مربوط‌به پشتیبانی‌های لازم را از فروشنده دریافت کنید. برخی از کسانی که در دولت قوانین را وضع می‌کنند، به‌خصوص در وزارت صمت و بانک مرکزی، به این موارد توجه نمی‌کنند.

او با بیان اینکه مشکل دیگر این است که یک سری از افراد،‌ از خلاءهای قانونی در کشور استفاده می‌کنند، افزود: اکنون هم موضوع تولید مطرح شده و باب دیگری برای آنها باز کرده است. برای مثال در حوزه پوزهای فروشگاهی، این دستگاه‌های پوز را می‌توان به قیمت ۸۵ دلار خریداری کرد اما شرکت تولیدکننده خارجی، قطعات منفصله این دستگاه‌های پوز را ۸۸ دلار می‌فروشد، یعنی سه دلار گران‌تر. زمانی که این تجهیزات را وارد می‌کنید، ممکن است به بخشی از این تجهیزات هنگام مونتاژ آسیب وارد شود. بنابراین نه تنها هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه ما تنها فرآیند مونتاژ را انجام داده‌ایم.

این عضو کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فاوا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ادامه داد: از طرفی این افراد زمان انتخاب شرکت برای خرید قطعات منفصله هم ارزان‌ترین شرکت را انتخاب می‌کنند. یعنی کیفیت قطعات خریداری‌شده به‌شدت نازل است. به دلیل کیفیت نازل قطعات، نه به دلیل تولید داخل و یا تهدید خارجی، جنس مناسبی تولید نمی‌شود و مشتری محصول را نمی‌خرد. اینجاست که بعضی به وزارت صمت فشار می‌آورند که جلوی واردات را بگیرد.

فرآیند کنترل کیفیت در چین، در ایران وجود ندارد

شکرانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در این شرایط اصلا تولید و حتی هیچگونه تحقیق و توسعه‌ای صورت نگرفته، بلکه همان کار بازرگانی قبلی است، اما این بار با یک شرکت چینی مذاکره کرده و قطعات منفصله را به کشور وارد کردند. تمام توان ما هم مونتاژ است و حتی فرآیند کنترل کیفیتی که در چین هست هم در ایران وجود ندارد. اما واردکنندگان این قطعات، برای اینکه جنس مونتاژی‌شان را بفروشند، فشار می‌آوردند که جلوی واردات را بگیرید. ما از تولیدکننده واقعی حمایت می‌کنیم اما بحثمان تولیدکنندگانی است که می‌خواهند به هر شکلی فشار بیاورند و اجازه نمی‌دهند که کارها به‌درستی انجام شود.

وی با اشاره به بحث آزمایشگاه‌های تایید نمونه، بیان کرد: عده‌ای با این اندیشه که واردکنندگان سود سرشاری دارند، می‌خواهند هزینه‌های زیادی از واردکنندگان بگیرند، درحالی که هیچ‌وقت فرآیند تایید نمونه را نشان ندادند. یک عدد به عنوان تایید نمونه اعلام می‌کنند و این در حالی است که تجهیزات مورد نظر در خارج از کشور، تاییدیه‌های لازم را گرفته است. تمام اینها باعث می‌شود یک هزینه اضافه به مصرف‌کننده تحمیل شود.

عضو کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فاوای سازمان نصر ادامه داد: همچنین گردش مالی واردات نزدیک به ۹ ماه طول می‌کشد. از زمانی که سرمایه‌گذار پول را حواله می‌کند تا زمانی که جنس فروخته می‌شود و بخواهد سودش را بگیرد، ۹ ماه خواب سرمایه اتفاق می‌افتد. این مساله باعث شده که قیمت‌ها در بازار به‌شدت افزایش پیدا کند و مصرف‌کننده بیش از پیش متضرر شود. در زیرساخت‌های کلان هم فرآیند واردات به‌سختی اتفاق می‌افتد. در بحث پروژه “شاد” به‌دلیل شروع کرونا و آموزش مجازی، ما از ۱۲ میلیون دانش‌آموز، نتوانستیم به سه میلیون خدمات بدهیم، چون تجهیزات آی‌تی به‌موقع وارد کشور نشد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

3 × دو =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی طراحی شد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به چالش‌های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی ...