راهبرد بازار؛ سیاستگذاران، دخالت در قیمت‌گذاری را به صفر برسانند

راهبرد بازار؛ سیاستگذاران، دخالت در قیمت‌گذاری را به صفر برسانند

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۲۰:۱۷

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، شهرام معینی گفت: وقتی به عملکرد شرکت‌های خودروساز تجاری در بازار سرمایه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها توانسته‌اند در چند سال اخیر سود مناسبی میان سهامداران خود تقسیم کنند و ارزش سهام‌شان را در بورس بالا ببرند. اما سوال اینجاست که چگونه آنان نسبت به خودروسازانی که به تولید خودرو سواری مشغولند توانسته‌اند عملکرد بهتری داشته باشند.
این اقتصاددان تصریح کرد: تنها عاملی که سبب شده خودروسازان تجاری در بازار سرمایه خوش بدرخشند دخالت نکردن دولت و نهادهای قیمت‌گذار در تعیین قیمت محصولات آنان بوده است.
وی افزود: قیمت خودروهای تجاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا و در شرایطی نسبتا رقابتی تعیین می‌شود و طبیعی‌ست که بنگاه تولیدی می‌تواند با توجه به سودی که کسب می‌کند هم محصول باکیفیت را بدون واسطه به دست  مصرف‌کنندگان اصلی برساند و هم ارزش سهام خود را بالا برده و سود مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم کند.

معینی گفت: در بنگاه‌های خودروساز سواری قضیه عکس خودروسازان تجاری‌ است. دخالت دولت و چند نهاد موازی در تعیین قیمت خودرو سبب شده تا خودروساز، مصرف‌کننده واقعی و سهامدار از این محل متضرر شود.
وی افزود: در چنین شرایطی دیده می‌شود که سوداگری در بازار خودرو رونق می‌یابد و مصرف کننده واقعی مجبور است خودروی مورد نیازش را از بازار آزاد به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعادلی تهیه کند.
معینی گفت: علم اقتصاد همواره به سیاستگذاران توصیه می‌کند دخالت خود را در تعیین قیمت محصولات به صفر برسانند تا بازار قیمت واقعی محصول را کشف کرده و تولیدکننده و مصرف کننده از این محل منفعت ببرند.

۲۲۳۲۲۷

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

6 − 5 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ واکنش بازار به رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو / افزایش ۵ میلیون تومانی قیمت ها در ۲۴ ساعت

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، افزایش قیمت ها در ...