راهبرد بازار؛ راهکاری برای کاهش قیمت محصولات پروتئینی

راهبرد بازار؛ راهکاری برای کاهش قیمت محصولات پروتئینی

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۴ - ۱۷:۵۹

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از روز جمعه ایرنا، در هفته های اخیر قیمت برخی محصولات پروتئینی مانند تخم مرغ و گوشت مرغ روند افزایشی داشت، این در حالی بود که روند تامین نهاده های تولید به طور مطلوب در حال اجرا بوده و مشکلی وجود نداشته است.

از سوی دیگر، انتظارات تورمی نیز در حال کاهش بوده و دلیل برای رشد قیمت این محصولات وجود ندارد.

بررسی‌ها نشان داد که یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت محصولات پروتئینی در بازار، روند نامناسب عرضه و وجود شکاف هایی در شبکه توزیع بود که باعث می‌شد قیمت نهایی برای مصرف کننده، کاهش نیابد، بر این اساس طرح تقویت شبکه مویرگی خرده فروشی در دستور کار قرار گرفت.

در این راستا، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران روز جمعه درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت عرضه تخم مرغ به خرده فروشی های سطح شهر تهران گفت: در این طرح علاوه بر استفاده از ظرفیت اتحادیه و تشکل‌ها که در حوزه عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می شود، با همکاری اتاق اصناف تهران، توزیع این محصول از محل ذخایر با قیمت مصوب در سطح خرده فروشی‌ها از ابتدای هفته گذشته آغاز شده است.

«رضا سالمی» اظهارداشت: اکنون تخم مرغ و مرغ منجمد مورد نیاز کشور تامین است اما یکی از مشکلات افزایش قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ، شبکه توزیع مویرگی است که مسیر جابجایی از محل شرکت تا مصرف برای خرده فروشی ها صرفه اقتصادی نداشته است بنابراین از این موضوع استقبال نمی کردند.

سالمی با بیان اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ تن تخم مرغ برای خرده فروشی ها در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: اما اکنون در طرح ساماندهی بازار تخم مرغ، این موضوع در دستور کار قرار گرفته تا با وجود مباشرینی در مناطق ۲۲ گانه تهران مشکل بالا بودن قیمت تخم مرغ در سطح خرده فروشی ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه طرح توزیع تخم مرغ و مرغ منجمد از ابتدای هفته گذشته در تهران کلید خورده است، تصریح کرد: اکنون مناطق ۱۴، ۱۸ و ۲۲ تهران دارای مباشرینی برای توزیع مویرگی این محصولات در سطح خرده فروشی ها هستند که باید این طرح در مناطق دیگر تهران به سرعت تعمیم داده شود.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: به این ترتیب با هماهنگی اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوطه، قیمت هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ برای مباشرین ۴۰ هزار تومان تا به خرده فروشی‌ ها می رسد. نرخ عرضه این محصول در خرده فروشی‌ ها برای مصرف کنندگان شانه‌ ای ۴۳ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: قیمت مرغ منجمد نیز برای مباشرین توزیع ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارتومان است.

سالمی گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش عرضه محصول به بازار است که در نهایت می‌تواند موجب متعادل شدن قیمت این محصولات برای مصرف کنندگان شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران گفت: قیمت تخم مرغ‌های بسته بندی شده به طور کلی براساس نرخ پایه شانه‌ ای ۴۰ هزار تومان به اضافه هزینه‌ های بسته بندی است، ضمن اینکه سازمان حمایت نرخ مربوط به تخم مرغ‌ های بسته بندی شده را اعلام کرده و همه فروشندگان ملزم به رعایت این نرخ هستند.

سالمی افزود: نرخ انواع تخم مرغ‌های بسته بندی شده در سایت سازمان حمایت موجود است و خریداران می‌توانند با مشاهده این نرخ‌ ها، از فروشگاه‌هایی که محصول را با قیمت فراتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند، خریداری نکنند.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا، سال گذشته (۱۳۹۹ ) بیش از یک میلیون تن تخم مرغ و بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه شده است.

با توجه به موفقیت نسبی طرح تقویت شبکه مویرگی توزیع تخم مرغ و مرغ منجمد، می توان این طرح را به سایر محصولات پروتئینی و حتی غیر پروتئینی نیز تسری داد تا با حذف واسطه ها، علاوه بر کاهش قیمت، در ارسال این محصولات نیز تسریع شود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

18 − 8 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ استاندارد بین المللی زرشک تدوین شد

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان ملی ...