راهبرد بازار؛ سهم ۷ درصدی ایران در درآمد تجارت الکترونیکی

راهبرد بازار؛ سهم ۷ درصدی ایران در درآمد تجارت الکترونیکی

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۹:۰۹

اقتصاد ایران: بر اساس گزارش آنکتاد در سال ۲۰۱۹ درآمد ایران از درآمد تجارت الکترونیکی در منطقه و در بین کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عربستان، امارات تنها ۷ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری اقتصاد ایران ،امروزه نقش تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد دیجیتال در توسعه اقصادی کشورها و تاثیرگذاری آن در اقتصاد جهان غیرقابل چشم پوشی است. کشور ایران در سال های اخیر در حوزه تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش آنکتاد در سال ۲۰۱۹ رتبه ایران در حوزه تجارت الکترونیکی از میان ۱۵۲ کشور ۴۲ شد که نسبت به سال قبل ۷ پله ارتقا داشته است با این حال سهم درآمد ایران از درآمد تجارت الکترونیکی در منطقه و در بین کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عربستان، امارات و غیره تنها ۷ درصد است. در این گزارش به برخی از آمار مرتبط با تجارت الکترونیکی ایران می پردازیم:

زیرساخت تجارت الکترونیک

  • ضریب نفوذ اینترنت به ۱۱۲.۴ رسیده که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است
  • ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به ۶۹ درصد رسیده که نسبت به سال قبل، ۲۸ درصد رشد داشته است.
  • بیش از ۵۸۹ هزار گواهی امضاء الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۲۴ درصد رشد داشت است.

عملکرد تجارت الکترونیک

  • ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۰۹۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۱۵۹ درصد رشد داشته است.
  • ارزش حقیقی معاملات تجارت الکرونیکی ۱۵۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به سال قبل ۷۸ درصد رشد داشته است.
  • مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور میانگین ۳۴۷ هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.
  • تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی حدود ۳ میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل ۱۰۸ درصد رشد داشته است.
  • تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۳۳۸ هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.

جمعیت شناسی تجارت الکترونیکی

  • تعداد اینمادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل با رسیدن به بیش از ۳۱ هزار اینماد، ۱۱۰ درصد رشد داشته است.
  • ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب سایت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • حدود ۹۳ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه گذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده می کنند.
  • حدود ۷۷ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا اسفاده می کنند.
  • ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند.
  • ۷۶ درصد از اینمادهای اعطا شده در سال ۱۳۹۹، مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.

ارزش مالی تجارت الکترونیکی در دنیا

بررسی ها نشان می دهد بر اساس آمار جهانی، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ با رشدی حدود ۱۷ درصد به ۴.۱۳ تریلیون دلار رسیده و چین همچون سال های گذشته سریعترین رشد را در حوزه تجارت الکترونیکی نسبت به سایر کشورهای جهان داشته است.همچنین بر اساس گزارش همین سازمان تعداد خریداران اینترنتی در جهان در سال ۲۰۱۹ به بیش از یک و نیم میلیارد رسید که با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بوده است.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا موجب توسعه تجارت الکترونیکی در حوزه های جدید شده از جمله صنایع، محصولات از جمله کالاهای سوپرمارکتی و مشتریان شده است. همچنین در طی این دوران تراکنش های تجارت الکترونیکی در بسیاری از کشورها از سمت خرید کالاهای لوکس به سمت خرید نیازمندی های روزانه که شامل طیف بیشتری از افراد است، سوق داده شده است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

ده + یازده =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ سامانه انتقال مداری سال آینده تست عملیاتی می‌شود

اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر تسریع‌ روند دستیابی به ماهواره ...