راهبرد بازار؛ تاکید بر تجارت حرفه‌ای محصولات کشاورزی به کمک تشکل‌ها

راهبرد بازار؛ تاکید بر تجارت حرفه‌ای محصولات کشاورزی به کمک تشکل‌ها

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۹:۳۷

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از روز سه‌شنبه ایرنا از گمرک، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در نشستی با اسماعیل قادری‌فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: در هفت ماهه نخست امسال چهار میلیون و ۶۴۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به سایر کشورها صادر شد که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه حرفه‌ای به صادرات، از این فرصت استفاده مناسبی نشده است و نیاز به تشکل‌های حرفه‌ای صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: ۶ درصد وزن صادرات کشور در هفت ماهه نخست امسال، محصولات کشاورزی و غذایی بوده که از لحاظ ارزش ۱۰.۳ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است؛ در صورتی که در سال ۹۹، ۱۷ درصد ارزش صادرات کشور مربوط به این کالاها بود.

لطیفی در ادامه گفت: ۵۵۴ میلیون دلار انواع خشکبار، ۲۸۰میلیون دلار انواع سبزی، ۲۶۰میلیون دلار انواع نان، شیرینی و شکلات، ۲۱۸ میلیون دلار لبنیات، ۲۰۶ میلیون دلار گوجه فرنگی، ۲۰۴میلیون دلار انواع میوه، ۱۷۵میلیون دلار هندوانه، ۱۱۷میلیون دلار انواع خرما، ۱۱۴میلیون دلار انواع انگور تازه و خشک، ۱۰۵میلیون دلار سیب، ۱۰۲میلیون دلار محصولات شیلاتی، ۸۰ میلیون دلار انواع آب میوه و مغز میوه‌ها، ۶۲میلیون دلار فرآورده‌های غذایی، ۶۰میلیون دلار زعفران، ۵۹میلیون دلار سیب زمینی، ۴۶ میلیون دلار رب گوجه فرنگی، ۳۱میلیون دلار مرکبات، ۲۸میلیون دلار خربزه، ۱۵میلیون دلار ادویه، ۱۴میلیون دلار چای و هشت میلیون دلار انواع مربا و ژله از مهمترین کالاهای صادراتی محصولات دسته کشاورزی، دامی و شیلاتی در هفت ماه اخیر بودند.

سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد تا با تقویت ظرفیت های تشکل‌های روستایی صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید تا بازارهای بین المللی، اقدامات حرفه‌ای صورت پذیرد و خام فروشی، ارزان فروشی و ضایعات غیر استاندارد کنار گذاشته شده و کالای با کیفیت با بسته بندی مناسب و ارزش افزوده مطلوب به  بازارهای جهانی راه یابد.

اسماعیل قادری‌فر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی هم در این نشست گفت: ظرفیت‌های شبکه تعاون روستایی ایران، ظرفیت‌های گسترده‌ای است که تلاش می‌کنیم با استفاده از بسترهای قانونی، پتاتسیل درونی و جوانان متخصص و به وسیله ابزارهای نوین به سمت پویایی و توانمندسازی در همه وظایف آن پیش رویم.

وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌های روستایی در بستر نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها در کنار ظرفیت‌سازی عرضه محصولات در شهرهای مختلف و حذف واسطه‌ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و در نهایت تجارت حرفه‌ای با کشورهای دیگر از برنامه‌های این سازمان در حوزه تجارت محصولات کشاورزی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: توجه به وظایف سازمان مرکزی و شرکت‌های تعاون روستایی می‌تواند به رونق اقتصاد روستا، تقویت امنیت غذایی و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی کشور منجر شود.

قادری‌فرد تصریح کرد: توانمندسازی تعاونی‌های روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و بهره گیری از تکنولوژی های روز تولید و تجارت کشاورزی یکی از برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید بوده و بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در حوزه اقتصاد روستا و گردشگری روستایی در دستور کار قرار دارد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

شانزده − دوازده =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ پایان نیم قرن انتظار و روسپیدی پنبه برای سیستان و بلوچستان

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا در مسیر تولید محصول پنبه ...