راهبرد بازار؛ میراث ‌فرهنگی ایران روی کارت پستال

راهبرد بازار؛ میراث ‌فرهنگی ایران روی کارت پستال

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۰۲:۲۵

نمایشگاه «میراث‌ فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» در موزه ارتباطات افتتاح شد. برخی از این کارت پستال‌ها برای نخستین‌بار رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این نمایشگاه گزیده‌ای از تصاویر مربوط به ایران قدیم در کارت پستال‌های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال‌های پست‌شده به کشورهای مختلف اروپایی برگزار شده است.

در نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال»، موضوعات مختلفی از ایران قدیم در دوره قاجار و در رابطه با میراث‌فرهنگی در قالب ۳۰ تصویر به نمایش درآمده که تعدادی از آن‌ها پیش از این در معرض دید همگان قرار نداشته‌اند.

این نمایشگاه از دوم تا نهم آذر۱۴۰۰، از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ در محل موزه ملی ارتباطات برپا است.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی وسیله‌ای جدید برای ثبت وقایع و لحظات و مستندنگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسان‌ها افزوده شد.  عکس‌های نخستین به علت ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده‌شده در آن‌ها، همچنین تاثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خود را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال‌های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیار طولانی مدتی داشتند و به‌زودی استفاده از آن‌ها به عنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد کمی پس از رواج کارت‌های پستی تصویری در اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، ورقه‌های پستی تصویری از عکس‌های هنرمندان مشهور توسط مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و به‌زودی انواع بسیار متنوعی از آن‌ها نیز توسط تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند.

این کارت پستال‌ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و تعداد زیادی از آن‌ها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و درنتیجه پراکنده شدند. این ورقه‌های پستی تصویری از موضوعات مختلفی تهیه شده بودند که بیشترین آن‌ها در محدوده موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ایران طبقه‌بندی می‌شوند.

با جمع‌آوری تدریجی این ورقه‌های پستی از کشورهای مختلف در سال‌های اخیر، علاوه‌بر گسترش جنبه‌های مختلف مجموعه‌داری مدارک مستند بی‌نظیری از بافت‌های تاریخی و بناها و تاسیسات شهری و روستایی و همچنین آثار باستانی و قدیمی همچنین زندگی و سنت‌های مردم ایران فراهم شده است که ارزش‌های بی‌شماری در زمینه پژوهش‌های باستان‌شناسی شهری و تاریخی، بررسی بافت‌ها و ابنیه‌ها و آثار معماری، مردم‌شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی و سایر رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی کشور دارند.

برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها گامی در راستای ارائه و شناسایی منابع جدید برای علاقه‌مندان و پژوهشگران عرصه‌های گوناگون  میراث‌فرهنگی و سایر مخاطبین موزه‌ها فراهم می‌آورد.

این نمایشگاه به همت روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ارتباطات امروز، سه‌شنبه دوم آذرماه افتتاح شد.

انتهای پیام

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

هفت + بیست =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ «دستکاری در رسانه‌های اجتماعی» – ایسنا

کتاب «دستکاری در رسانه‌های اجتماعی» نوشته محققان دانشگاه آکسفورد با ترجمه عباس رضایی ثمرین (روزنامه‌نگار) ...