راهبرد بازار؛ سهل‌انگاری‌ کوچک تو، دنده‌های مادر پیر من را شکست

راهبرد بازار؛ سهل‌انگاری‌ کوچک تو، دنده‌های مادر پیر من را شکست

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۱:۵۲

پیرمرد و پیرزن در خودروی‌شان نشسته‌اند و با آرامش و خیالی آسوده راهی خانه دخترشان هستند تا بعد از مدت‌ها قطع دید و بازدیدها بدلیل شرایط کرونایی، نوه‌شان را ببینند؛ خودرو بعد از دور زدن میدان به سمت جاده‌ای می‌پیچد.

جاده روشنایی لازم را ندارد و تاریک‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد؛ حدود ۱۰۰ متر از مسیر طی شده که ناگهان پیرمرد تلی از خاک مقابل خود می‌بیند، ترمز شدیدی می‌کند و هر دو به سمت جلو پرتاب می‌شوند و خودرو با برخورد شدید به تپه خاکی از حرکت می‌ایستد.

پیرمرد که این بار بر خلاف همیشه کمی تندتر می‌رانده و کمربند هم نداشته، با این ضربه دچار شوک می‌شود … به زحمت خود را از خودرو خارج می‌کند و سراغ همسرش می‌رود، ولی همسرش به دلیل ضربه شدیدی که به سر و صورتش وارد شده توان حرکت ندارد.

پیرزن درد شدیدی در سر و قفسه سینه حس می‌کند؛ احساس می‌کند قطرات گرمی از سر و صورتش جاری شده و پس از لحظاتی متوجه خون‌ریزی شدید در قسمت سر و صورت می‌شود.

پیرمرد با دستپاچگی تمام سعی دارد با نیروهای امدادی تماس بگیرد؛ پس از دقایقی دو خودروی عبوری با مشاهده صحنه می‌ایستند و به کمک پیرزنی که از درد و سرما به خود می‌پیچد، می‌آیند؛ سرنشینان خودرو با دیدن وضعیت اسفناک پیرزن سعی دارند به هر طریقی به وی کمک برسانند؛ یک نفر پتویی از خودرو می‌آورد و روی پاهای پیرزن می‌کشد و از وی می‌خواهد تا رسیدن آمبولانس خود را بیدار نگه دارد؛ نفر دیگری در تلاش است خون‌های ریخته شده روی چشم‌ها و صورت پیرزن را پاک کند…

انتظار طولانی می‌شود …. نیم ساعت از وقوع حادثه می‌گذرد که خودروی امدادی به صحنه می‌رسد و تیم امدادی با کمک حاضران، پیرزن را سوار بر آمبولانس می کند و به بیمارستان می‌رساند.

اکنون پس از گذشت ۲۰ روز از این حادثه، پیرزن با شکستگی دنده‌های قفسه سینه، کوفتگی شدید در قسمت‌های مختلف بدن و فشار عصبی ناشی از این حادثه همچنان در بستر بیماری است. جالب این که شکستگی در اورژانس بیمارستان تشخیص اولیه داده نشد و پس از چند روز تحمل درد و اقدامات تشخیصی دیگر مشخص شد، موضوع جدی تر از این حرفهاست. پیرزن اکنون با کمک فرزندانش نشست‌وبرخاست می‌کند و صدمات وارد شده،  به وی به حدی است که برای تکمیل مراحل درمان همچنان در مسیر رفت‌وآمد به مراکز درمانی تشخیصی است؛ پیرمرد نیز به دلیل کوفتگی شدید در قسمت‌های مختلف  بدن خانه‌نشین شده است.

این قبیل حوادث تلخ افراد را تا مدت‌ها درگیر بستر بیماری و مراکز درمانی می‌کند و چه‌بسا در بسیاری موارد عوارض صدمات وارد شده درمان‌ناپذیر است و فرد را از ادامه زندگی عادی بازمی‌دارد.

صحنه حادثه و نصب برخی علائم پس از پیگیری خبرنگار ایرنا
تصویری از محل حادثه و نصب جزیی علائم پس از پیگیری خبرنگار ایرنا

این حادثه که در ابتدای خیابان ابوطالب از سمت میدان مجتهد بی‌نشان واقع در شهرک پردیسان استان قم رخ داده، تنها یکی از ده‌ها حوادث رانندگی است که روزانه در این استان رخ می‌دهد؛ انسان، خودرو و جاده سه عاملی است که در هر حادثه با نسبت های متفاوت بعنوان علت از سوی کارشناسان راهنمایی و رانندگی اعلام می شود.

بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ایرنا، هنگام وقوع حادثه در قسمتی از خیابان ابوطالب که در دست تعمیر است، علائم هشداری نصب نبوده و جاده نیز فاقد روشنایی کافی می‌باشد.

حوادث ناشی از وسایل نقلیه شایع‌ترین حوادث سال‌های اخیر محسوب می‌شود؛ خطای انسانی بعنوان یک عامل مهم در تصادفات رانندگی امری کم و بیش اجتناب‌ناپذیر است؛ ولی عوامل مهم دیگری هم مثل کیفیت خودروها و بخصوص استاندارد و ایمن بودن جاده‌ها و معابر هستند که بی‌توجهی به آنها از سوی دستگاه‌های مجری و ناظر زمینه فاجعه‌بار شدن خطاهای انسانی حین رانندگی را فراهم می‌کند. ضعف در ایمنی معابر گاه به دلیل یا بهانه نبود بودجه و اعتبار صورت می‌گیرد و خیلی از موارد هم بدلیل کوتاهی دستگاه مجری یا پیمانکار در عدم نصب علائم هشدار دهنده بر اساس پروتکل‌های تعریف شده است. نصب چند تابلوی هشدار و چراغ خطر ، هزینه‌ای برای پیمانکاران ندارد، اما دانش و فرهنگ ضعیف حرفه‌ای و نبود مسوولیت اجتماعی و انسانی در آنها و همچنین ضعف نظارت از سوی شهرداری و دیگر نهادهای شهری و استانی ذیربط، باعث می شود یک بی‌توجهی ظاهرا کوچک، به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود، چیزی شبیه آن  ضرب المثل معروف منسوب به ژاپنی‌ها که: “به خاطر میخی نعلی افتاد به خاطر نعلی اسبی افتاد به خاطر اسبی سواری افتاد به خاطر سواری جنگی شکست خورد به خاطر شکستی مملکتی نابود شد و همه این ها به خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود.”

در حادثه اخیر نیز که بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر نبود علایم هشدار در محل حادثه، شهرداری در وقوع این حادثه ۵۰ درصد مقصر شناخته شده است، عدم نصب چند علائم هشدار دهنده، توسط عوامل پیمانکاری و هشدار ندادن احتمالی آن از سوی مدیریت شهری منطقه، باعث بروز فاجعه برای یک خانواده قمی شده است که تا ماهها باید درگیر رنج‌ها، هزینه‌ها و تبعات آن باشند.

به گفته مسوولان شهرداری قم که پیگیری آنان در روزهای نخست بعد از حادثه باعث شد، برخی علائم در منطقه حادثه نصب شود، به دلیل اختلاف بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی این نقطه از خیابان ابوطالب در چهار سال گذشته به همین صورت رها شده و بلاتکلیف بوده است و شهرداری اخیرا برای کاهش مشکلات این منطقه پرجمعیت قم دست به کار اصلاح و توسعه معابر آن شده است.

به نظر می‌رسد اکنون که شهرداری قم در اقدامی مناسب در پی رفع مشکلات شهری مردم این بخش از منطقه بزرگ پردیسان است، جا دارد با تقویت نظارت‌ها بر عوامل اجرایی و پیمانکاری، زمینه مدیریت بهتر نقاط حادثه‌خیز را فراهم و از ایجاد نقاط حادثه‌خیز جدید در اثر بی‌توجهی به استانداردها از سوی پیمکاران، جلوگیری کند، بی‌توجهی‌های بعضا ساده‌ و حتی سهل‌انگاری یک کارگر یا یکی از عوامل پیمانکاری که گاه به قیمت جان شهروندان تمام می‌شود.

نکته بدیهی آن است که وقتی سهم دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی محورهای شهری و برون‌شهری نادیده گرفته می‌شود و ساختار مدیریت بحران در حوادث نیز دچار کاهلی و ضعف مزمن است، وقوع حوادث تلخ دور از انتظار نیست اما با اندکی مسوولیت پذیری و نظارت می‌توان،‌ علاج واقعه قبل از وقوع کرد.

شهرک پردیسان در جنوب غربی کلان‌شهر قم قرار دارد؛ کار طراحی و ساخت این شهرک در سال ۷۵–۱۳۷۴ آغاز و در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تاسیس شد؛ شهرک پردیسان در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق هشت‌گانه شهرداری قم تبدیل شد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

چهار × 5 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ وزیر راه و شهرسازی: فرم “ج” برای متقاضیان نهضت ملی مسکن اصلاح شد

رستم قاسمی روز جمعه در حاشیه  کلنگ زنی طرح نهضت ملی مسکن در گفت و ...