راهبرد بازار؛ قیمت کارخانه خودرو بالا خواهد رفت؟

راهبرد بازار؛ قیمت کارخانه خودرو بالا خواهد رفت؟

زمان انتشار : 1400/11/24 - 23:48

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

 براساس ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد ۱۴۰۰)، از ۱۳ دی ماه سال‌جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا ۵‌درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

بررسی این قانون حاکی از آن است که خودروهایی که به فرض در رده انرژی E قرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. همچنین بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

مبلغ  مالیات سبز براساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده برای هر خودرو متفاوت است. با این حساب از حالا اگر قصد خرید خودرو از خودروسازها را داشته باشید باید بر اساس رده انرژی خودرویی که می خرید مالیات پرداخت کنید و این مالیات را به خودروسازها بدهید تا آن ها در انتهای سال مالی به اداره مالیات پرداخت کنند.

مالیات سبز در کشورهای توسعه یافته از مصرف‌کننده و خودروساز اخذ می‌شود

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در خصوص مالیات‌های سبز خودرو به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در این طرح، مالیات سبز قرار است از خودروسازان اخذ شود اما در کشورهای توسعه یافته هرچقدر خودرویی کهنه تر می شود صاحب آن خودرو باید مالیات بیشتری بپردازد؛ در اروپا بنزینی که صاحبان خودرو باید آن را تهیه کنند گران است و مالیات سنگینی از آنها برای خرید بنزین اخذ می شود و این گرانی بنزین خود به خود صاحبان خودرو را به خرید خودرو نو و یا مرتب نگه داشتن خودرو خود ترغیب می کند چراکه مصرف بیشتر بنزین به ضرر خود مصرف‌کننده است و از طرف دیگر در شهرهای بزرگ نیز صاحبان خودرو باید عوارض بیشتری پرداخت کنند. از این طریق صاحبان خودرو تشویق می شوند که خودرو خود را مرتب نگه دارند چراکه مرتب نگه داشتن خودرو خود موضوع حائز اهمیتی است و لزوما تعویض خودرو نیاز نیست.

وی در ادامه افزود: از طرفی زمانی که باید خودرو خوب نگهداری شود از تعمیرگاه خوب و قطعات خوب باید استفاده شود و این مالیات و عوارض نه تنها روی افزایش تقاضا برای خرید خودرو نو تاثیر خواهد گذاشت بلکه به طور کلی بر رفتار مصرف کننده تاثیر خواهد گذاشت و مالیات سبز لزوما مربوط به خودرو نمی شود . هدف کلی دریافت مالیات سبز مدیریت میزان آلایندگی در کشورهاست.

متن کامل این گزارش گفت و گو را اینجا بخوانید.

۲۲۳۲۲۷

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

20 + 18 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ بازدید سرزده وزیر صمت از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از ایرنا از شاتا، سید رضا فاطمی ...