راهبرد بازار؛ شعار سال بایدحاوی نقشه راه باشدتا راهکار اجرایی !

راهبرد بازار؛ شعار سال بایدحاوی نقشه راه باشدتا راهکار اجرایی !

زمان انتشار : 1401/01/13 - 02:06

اقتصاد ایران: محمد احمدی، پژوهشگر دفتر مطالعات رونق تولید دانشگاه امام صادق (ع) درباره این شبهه که شعار سال حاوی راهکار اجرایی حل مشکلات اقتصادی نیست، پاسخ می دهد.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری اقتصادایران ، شبکه رسانه­ های معاند، همواره برای سنگ اندازی و جلوگیری از حرکت کشور به سوی اهداف معین شده، سعی در بی اعتماد سازی افکار عمومی داشته است. یکی از مواردی که این شبکه در ابتدای هر سال به آن می­پردازد، مسئله شعار تعیین شده از سوی رهبر انقلاب برای آن سال است. این رسانه ­ها سعی آن دارند که عموم جامعه را نسبت به مسیر انتخاب شده توسط رهبر انقلاب، بی اعتماد کنند. در ادامه برخی از شبهات مطرح شده توسط این رسانه­ ها ذکر و به ارائه پاسخ به آن­ها پرداخته شده است.
  • رهبری شعار اقتصادی بدون ارائه راهکار ارائه می دهند؟

در بحث ارائه راهکار برای شعار سال، نکته حائز اهمیت حدود اختیارات و وظایف رهبری می­ باشد. شعارهای انتخاب شده از سوی آیت الله خامنه برای دهه آخر قرن ۱۴ کلیتی اقتصادی داشته اند. تمامی شعارهای انتخاب شده از سوی ایشان به خودی خود بسیار دقیق و گویا هستند و صرفا توجه به معنی نام انتخاب شده بیانگر مسیر دقیق انتخاب شده می­باشد. به عنوان مثال شعار تعیین شده برای سال ۱۴۰۰، تولید، پشتیبانی­ ها و مانع زدایی­ ها بود. توجه صرف به معنی دقیق شعار انتخاب شده بیانگر بسیاری از سیاست­های مشخص شده از جمله رفع موانع غیر ضروری برای تولید می­باشد.

 از سوی دیگر رهبر انقلاب صرفا اکتفا به انتخاب نام و شعار برای سال نمی­ کنند و در سخنرانی­ های متعدد پس از آن اقدام به تببین دقیق موضوع و تعیین سیاست­های کلی نظام حول آن می­ کنند. از اولین نمونه ­های این تببین­ ها، می ­توان به سخنرانی ابتدای سال ایشان اشاره کرد که به صورت تفصیلی نسبت به تعیین سیاست­های کلان حول شعار سال می ­پردازند.

به عنوان مثال ایشان با نام­گذاری سال ۱۳۹۹ به نام جهش تولید راهبرد­های کلی را مشخص نموده و جهش ۱۰ برابری تولید را در این سال خواستار شدند. همچنین ایشان بیان کردند که منظور از تولید صرفا تولیدات فیزیکی نمی ­باشد و در عرصه ­های علمی و فرهنگی نیز این هدف باید مورد توجه قرار گیرد. این سخنان تنها بخشی از بیاناتی است که ایشان در تبریک ابتدای سال فرمودند و همواره در طول سال نیز به بیان سیاست­های کلی حول موضوع سال پرداختند.

لازم به ذکر است که رهبر انقلاب همواره معتقد بودند که به صورت جزئی در امور کشور ورود نکنند و صرفا به تبیین سیاست­های کلی و چشم انداز­های آتی بپردازند. به همین دلیل راهکارهای ارائه شده برای نیل به اهداف شعار سال، در عین دقت در مشخص کردن مسیر کلی حرکت قوا، به دخالت در امور جزئی نمی­ پردازد.

  • تاکنون شعارهای اقتصادی رهبری  نتیجه ملموسی برای گذر از بحران سال نداشته است؟

این شبهه مطرح شده، بسیار ابتدایی و فاقد پشتونه های آماری است. با توجه به تمرکز اقتصادی شعارهای دهه گذشته، صحت سنجی اثرات این نام­گذاری­ ها با متغیرهای آماری امکان پذیر است. پرواضح است یکی از مولفه ­های اساسی که رهبر انقلاب در دهه گذشته در نام­گذاری­ ها به آن توجه ویژه ­ای داشته است، مقوله تولید است که در سال­های مختلف به جنبه­ های مختلفی از آن پرداخته شده است.

لازم به ذکر است سیاست نام­گذاری سال­های متمادی با شعارهای اقتصادی، صرفا محدود به سال مربوط به خود نبوده و نیاز است برآیند کلی آن­ها مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال رهبر انقلاب شعار راهبردی سال ۱۴۰۰ را تولید، پشتیبانی­ ها و مانع زدایی­ ها قرار دادند و به تبیین آن پرداختند. بسیاری از دستگاه­های اجرایی و همچنین نهادهای قانون­گذار در این سال رفع موانع غیرضروری تولید را در دستور کار خود قرار دادند. از این موارد می­ توان به قانون تسهیل موانع کسب و کار مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. این طرح در جلسه علنی روز ۲۴ شهریورماه سال ۱۴۰۰ با ۲۰۳ رأی موافق به تصویب رسید کهتصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری و رقابت جدی در فضای کسب و کار به ارمغان خواهد آورد.هرچند که تلاش‌هایی در گذشته انجام شده تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند، اما خیلی از کسب و کارها به صورت مبهم و انحصاری در اختیار طبقه و گروه خاصی بود و یا داشتن برخی از مشاغل بوروکراسی بسیار پیچیده و سختی داشت که افراد نمی توانستند وارد این مشاغل شوند. براساس این طرح ایجاد هرگونه محدودیت خارج از چارچوب مصوب در مسیر صدور مجوز برای کسب و کارها حذف شده، به نحوی که موانعی مانندوجود محدودیت در ظرفیت، تعداد، موارد صنفی، فاصله جغرافیایی و اشباع بازار رفع شده است. از سوی دیگر دولت نیز مجدانه در حال پیگیری صدور این مجوزها و رفع موانع غیر ضروری می­باشد.

موارد مطرح شده تنها بخشی از شبهات بی اساسی است که رسانه ­های معاند بدون توجه به دستاوردهای مهم دستگاه­ها اجرایی و قانون گذاری مطرح کرده و سعی در ناکارآمد جلوه دادن نام­گذاری­ های انجام شده توسط رهبر انقلاب داشته اند. امید است که دستگاه­های مسئول اهتمامی جدی و تلاشی مستمر جهت پیگیری اهداف تعیین شده توسط رهبر انقلاب داشته باشند.

محمد احمدی، پژوهشگر دفتر مطالعات رونق تولید دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

چهار × 4 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ نوروزی: با کنار رفتن پلتفرم های خارجی باید پلتفرم های داخلی تقویت شوند

سخنگوی کمیسیون قضاییو حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انقلاب ما که بیش از ۴۴ ...