راهبرد بازار؛ بازگشت رونق به بازار محصولات پروتئینی/ سرانه مصرف مرغ بالا رفت

راهبرد بازار؛ بازگشت رونق به بازار محصولات پروتئینی/ سرانه مصرف مرغ بالا رفت

زمان انتشار : 1401/01/13 - 10:34

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسفندماه سال ۹۸ که مردم به‌تدریج در حال برنامه‌ریزی برای خرید شب عید و  ایام نوروز و  سفرهای نوروزی بودند و بازار نگاه خود را به فروش شب‌های عید دوخته بود، ناگهان بیماری نوظهور کووید – ۱۹ در کشور شیوع یافت و این ویروس آغازگر مشکلات جدیدی شد که کشور را در شرایط دشوار و پیچیده قرار داد.

به‌طوری‌که در روزهای پایانی سال مذکور به دلیل شیوع ویروس ناشناخته  کووید – ۱۹ تحت عنوان  آلفا (ووهان) و نبود درمان قطعی برای این بیماری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فراوانی ازجمله قرنطینه‌های خانگی به وجود آمد و مهم‌تر اینکه رونق را از بازار شب عید و فعالیت روزانه اصناف گرفت، اما با تلاش‌هایی که در دنیا و ایران برای مقابله با این بیماری نوپدید صورت گرفت، ساخت و تولید واکسن کلید خورد هر چند کندی روند واکسیناسیون در سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ شیوع و جهش ویروس‌های مختلف کرونا ازجمله انگلیسی (بتا)، هندی، دلتا، امیکرون، دلتا کرون را به همراه داشت و تغییری در روند محدودیت‌ها ایجاد نکرد و همچنان مردم خانه‌نشین بودند.

با وجود اینکه از بهمن‌ماه سال ۹۹ واردات انواع واکسن نیز آغاز شد، اما واکسیناسیون عمومی با شروع فعالیت دولت سیزدهم در مردادماه سال ۱۴۰۰ که از اولویت برنامه‌های دولت بود، آغاز شد و این امر سرعت یافت. با افزایش مراکز تزریق واکسن در سراسر کشور بخش قابل‌توجهی از جامعه  واکسینه شدند؛ به‌طوری‌که با ورود بیش از ۱۵۰ میلیون دز واکسن مورد تایید کرونا از انواع مختلف به کشور، دز سوم نیز تزریق شده است.

بازگشت رونق به بازار محصولات پروتئینی در پی واکسیناسیون عمومی 

«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی افزود: امسال با اجرای واکسیناسیون عمومی توسط دولت سیزدهم حجم مسافرت‌ها و دید و بازدیدها نسبت به سال گذشته ملموس تر شده تا جایی که می توان گفت شرایط به قبل از سالهای شیوع کرونا بازگشته است.

وی با بیان اینکه امسال در پی اقدامات دولت سیزدهم مصرف محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ افزایش محسوس داشته است افزود: در سالهای گذشته سرانه مصرف ما در گوشت مرغ پایین تر بود اما با روند افزایشی قیمت گوشت قرمز و ماهی در بازار به نظر می رسد گوشت مرغ تنها محصول پروتئینی است که همچنان قیمت مناسبی برای عرضه دارد.

اسدالله نژاد اظهارداشت:  بنابراین با توجه به افزایش سرانه مصرف گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز و ماهی ، ما نیز همگام با وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم  تلاش کرده ایم تا سرانه تولید را  افزایش بدهیم تا مصرف کنندگان دچار کمبود در بازار نشوند به طور مثال اگر سال گذشته ما برای تعطیلات نوروز ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی  داشتیم امسال این رقم را ۲۰ میلیون قطعه دیگر افزایش داده ایم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور به ذخایر مطلوب گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون دولت ذخایر خوبی دارد به طوری که مازاد تولید دوره های قبلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور ذخیره سازی شده است  تا در صورت نیاز در پیک بازار به منظور تنظیم بازار عرضه شود.

وی اضافه کرد: کشور سالانه ظرفیت تولید بیش از ۳ تا ۳.۵ میلیون تن گوشت مرغ را دارد  اما اکنون برحسب نیاز بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن از این محصول تولید و به بازار داخلی عرضه می شود.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

6 + 7 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ اختصاص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به عشایر پایتخت

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از گروه جامعه ، فرشید ذبیحی در ...