راهبرد بازار؛ سپرده ۱۷ میلیارد دلاری ایران نزد بانک ها و موسسات خارجی

اقتصاد ایران: بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی میزان سپرده های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی ۴۴ کشور دنیا در پایان سال ۲۰۲۱ را بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از خبرگزاری اقتصاد ایران ،بانک تسویه حسابهای بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷.۵۶۳ میلیارد دلار بوده است.

از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۸.۸۱۳ میلیارد دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد مؤسسات مالی غیربانکی قرار داشته است.

بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۶۷۵ میلیارد دلار بوده است. از این رقم ۹۲۸ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر مؤسسات مالی غیربانکی بوده است.

بر این اساس کل مراودات مالی ایران با بانک ها و موسسات مالی خارجی در پایان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۹.۲۳۸ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری راهبرد بازار به نقل از تسنیم آمار بانک تسویه حسابهای بین‌المللی نشان می دهد  از کل سپرده های ایران نزد این بانک ها و موسسات، حدود ۶ میلیارد دلار به یورو و ۱.۷ میلیارد دلار به ین ژاپن نگهداری می شود. سهم دلار از کل سپرده های ایران فقط ۱۹۵ میلیون دلار اعلام شده است.

از کل تعهدات ایران نیز ۱.۳ میلیارد دلار به یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط ۲۲ میلیون دلار محاسبه شده است.

مقر اصلی بانک تسویه حسابهای بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس می‌باشد و گزارشهای آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود.

در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانکها و مؤسسه‌های مالی غیربانکی متعلق به ۴۴ کشور دنیا که عمدتاً اروپایی هستند عرضه می‌شود.