راهبرد بازار؛ جزییات تعرفه فروش بلیت هواپیما به اتباع غیرایرانی اعلام شد

راهبرد بازار؛ جزییات تعرفه فروش بلیت هواپیما به اتباع غیرایرانی اعلام شد

زمان انتشار : 1401/04/05 - 04:20

«مقصود اسعدی سامانی» روز (شنبه ) در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این تصمیم از پاییز سال گذشته گرفته شده است و فروش بلیت به اتباع غیر ایرانی با نرخ دلار انجام می‌شود.
وی توضیح داد: اتباع کشورهای همسایه با هدف گردشگری و انجام سفر زیارتی به ایران سفر می‌کنند و اخیرا بعد از پایان کرونا تردد اتباع خارجی در برخی مسیرهای داخلی افزایش یافته است و باعث شده که بلیت از دسترس اتباع ایرانی خارج شود.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیت هواپیما در محدوده سقف قیمتی به اتباع خارجی بسیار ارزان  تمام می‌شود و همین مزیت باعث آن شده بود که اتباع خارجی مسافرت در داخل ایران را با هواپیما انجام دهند و بلیت در تابستان و فصل سفر از دسترس اتباع داخلی خارج می‌شد.

وی گفت: بر همین اساس برخی شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند برای خارجی‌ها در پرواز داخلی با تعرفه جدید بلیت فروخته شود و در پروازهای زیر یک ساعت ۱۰۰ دلار و بالای یک ساعت ۱۵۰ دلار معادل ریالی درنظر گرفته شده است.

به گفته سامانی، قیمت بلیت با نرخ دلار روز محاسبه می‌شود و بسته به ساعت، روز و کلاس نرخی تعریف و معادل ریالی را از کسی که با گذرنامه، بلیت داخلی تهییه می‌کند گرفته می‌شود.

سامانی افزود: از کویت، عراق روسیه مسافران زیادی داریم که در مسیرهای داخلی مسافرت هوایی دارند.

هدف از تغییر تعرفه فروش بلیت هواپیما چه بود؟

سامانی درباره چرایی این تصمیم گفت: ایرلاینها به عنوان بنگاه اقتصادی مکلف نیستند یارانه در اختیار اتباع خارجی بگذارند و دلیلی ندارد با نرخ دولتی بلیت را در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.

وی افزود: نرخ فعلی بلیت هواپیما از سوی دولت به شرکت‌های هواپیمایی تکلیف شده است و هدف آن است که سفر هوایی برای اتباع ایرانی خیلی گران نشود و به همین دلیل با وجود اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکید شده، نرخهای تکلیفی فروش بلیت هواپیما ادامه دارد. اما دلیلی ندارد سقف نرخی را برای خارجی‌ها نیز اعمال کنیم.

وی گفت: این ملاحظات اجتماعی و سیاسی برای اتباع داخلی صورت می‌گیرد و نرخ بلیت اتباع خارجی در مسیرهای داخلی تابع سقف قیمت‌ها نیست و بیزنس کلاس تعریف می‌شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: ضمن اینکه شرکت‌های هواپیمایی بابت خدماتی که از دولت دریافت میکنند هزینه ارزی می دهند. مثل «نشست و برخاست در فرودگاهها»؛ هزینه تعمیرات و نگهداری هواپیماها نیز دلاری است.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

هفت + 12 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

راهبرد بازار؛ جزییات حادثه برای پرواز تهران – دهلی هواپیمایی ماهان در فرودگاه امام(ره)

«امیرحسین ذوالانواری» سه شنبه شب در گفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جزییات حادثه ...