فرسودگی اتوبوس‌های جاده‌ای به مرز بحران رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی با هشدار نسبت به فرسودگی بالای ناوگان اتوبوس‌های برون‌شهری اعلام کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اتوبوس‌های کشور بالای ۱۵ سال عمر دارند، در حالی‌ که میانگین عمر ناوگان در کشورهای دیگر کمتر از پنج سال است.

به گزارش راهبردبازار به نقل از تأمین یاران، رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در تشریح وضعیت ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری کشور گفت: همزمان با کمبود شدید تعداد اتوبوس‌ها، با فرسودگی جدی در این حوزه روبه‌رو هستیم و نوسازی ناوگان به یک ضرورت فوری تبدیل شده است.

اکبری با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد برای تأمین ۸۵ هزار دستگاه خودروی حمل‌ونقل عمومی، از جمله ۹ هزار اتوبوس، افزود: این طرح تسهیلاتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان در نظر گرفته است که بتوانند از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، گواهی صرفه‌جویی دریافت کرده و پس از واردات از تسهیلات استفاده کنند. اما چون این تسهیلات ماهیت «پسینی» دارد، یعنی پس از واردات پرداخت می‌شود، مورد استقبال فعالان این حوزه قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: فعالان این صنعت درخواست دارند تسهیلات در ابتدا پرداخت شود، زیرا پرداخت وام پس از واردات کمکی به تأمین سرمایه اولیه نمی‌کند.

کندی واردات و ناامیدی از حمایت‌ها

به گفته اکبری، با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات با سازمان‌های مسئول از جمله وزارت نفت و وزارت صمت، تا کنون گامی مؤثر برای تأمین منابع موردنیاز برای نوسازی ناوگان برداشته نشده است. او افزود: تاکنون تنها حدود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که تنها ۷۰ دستگاه وارد کشور شده و بقیه در حال ترخیص از گمرک هستند، در حالی که برای عبور از شرایط بحرانی حداقل ۵ هزار اتوبوس نیاز داریم و شرایط ایده‌آل به حدود ۸ هزار دستگاه نیازمند است.

واردات اتوبوس؛ درگیر ۱۸ خان اداری

اکبری از روند پیچیده واردات انتقاد کرد و گفت: واردات هر دستگاه اتوبوس نیازمند عبور از ۱۸ مرحله بوروکراتیک در سازمان‌های مختلف است که از ثبت سفارش در وزارت صمت تا تخصیص ارز در سازمان‌های متعدد ادامه دارد. در برخی موارد اگر واردکننده نتواند در بازه زمانی مشخص مراحل را طی کند، کل فرآیند به نقطه شروع بازمی‌گردد و همین مسئله باعث کاهش شدید تمایل به واردات شده است.

پیشنهاد راهکار فوری به سران قوا

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تسریع در واردات، پیشنهاد داده‌ایم با مصوبه سران قوا، کل اختیارات مربوط به واردات اتوبوس به وزارت راه واگذار شود تا فرآیند ثبت سفارش، تأیید فنی و تخصیص ارز یکپارچه و سریع‌تر انجام شود. این مدل پیش‌تر نیز در واردات کشنده‌ها موفق بوده و در صورت اجرا می‌توانیم ظرف یک سال حداقل ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا